Opettajakorkeakoulu

Pedagogiset opinnot olivat äärimmäisen mielenkiintoiset! Kuin ruokaa sielulle. Oli mielenkiintoista pohtia, miten eri tavoin ihmiset oppivat. Ehkä oma menestymiseni monimuoto-opinnoissa liittyy juuri siihen, että valitsin itse tavan, jolla aiheen opiskelin.

Olen jälkikäteen miettinyt, että olinko kuitenkaan se hyvä opettaja? Olin itse niin innostunut aiheistani ja sisällöistäni, että huomasinko huomioida ne oppilaat, jotka vaativat tukea enemmän? Osasinko huomioida ne, jotka eivät kykene tai uskalla pyytää apua? Syyt oppimiseen ja sen ongelmiin ovat moninaiset.

Tässäkin kohtaa sisällöt pyörivät tietokoneiden ympärillä. Olin hetken datanomien tuntiopettaja ja OPKK:n opinnäytetyöni oli Joomlan opettaminen virtuaaliympäristössä oppilaille aina asennuksesta itse sivuston käyttöönottoon ja CSS:n muokkaamiseen. Sivuja tehtiin oikeille tahoille. Ajatuksena oli, että opiskelijat saisivat tästä sisällöstä konkreettisen opinnäytteen CV:hen ja työhakemukseensa.

Lopulta tämä uravalinta ei tuonut ruokaa pöytään. Tuntimäärä tuntiopettajalla oli kohtuuton suhteessa työmäärään ja kaupassa ei makseta kiitoksella. Olin vaihtanut ATK-kouluttajan roolista tuntiopettajaksi, mistä päädyin hetkeksi aikaa työskentelemään verkkosivujen parissa.